Igennem to måneder har Nøglebundet været omdrejningspunktet for et eksamensprojekt for fire studerende fra Aarhus Universitet. Alexander, Christian, Jannik og Stefan studerer på kandidatuddannelsen i Teknologibaseret Forretningsudvikling. Dette semester anvender de TBMI ­– Technological Business Model Innovation – på Nøglebundtet.

Det overraskede de fire studerende, hvor meget de lærte af at ”tænke på mennesker og knap så meget på tal” i processen – det vender jeg tilbage til senere.

Som ejer af en lille konsulentvirksomhed som Nøglebundtet ved jeg, at der er et øget behov for at inddrage digitale muligheder i min forretningsudvikling. Jeg har hørt meget godt om TBMI Challenge. Her kommer de studerende tæt på virksomheden og arbejder på digitale løsninger, der efterfølgende kan sættes strøm til.

Samtidig har jeg et ønske om at bidrage til at give de studerende brugbart netværk, praktisk erfaring og viden om et – måske – nyt, men relevant og interessant emne, nemlig generationsskifte blandt ejerledere og næste generation. Det var grundene til, at jeg meldte mig til TBMI Challenge 2021.

Fra AS IS til TO BE

Projektet handler i korte træk om, at de studerende skal beskrive Nøglebundtet, som det er i dag, komme med bud på en vision om og mål for fremtiden samt strategien for at nå de nye mål.

Vi har holdt ét fysisk møde, ét digitalt møde og 2,5 dages workshop her på Innovatorium, hvor Nøglebundtet hører til, for at få styr på AS IS og TO BE; to primære modeller til opgaven. Og det har fungeret rigtig godt. De studerende fortæller:

”Det har været en rigtig god oplevelse at tale med dig og blive klogere på, hvordan vi hver især ser forretningen. Det giver meget værdi at kunne diskutere on site og have mulighed for hurtigt at få svar på spørgsmål.”

Jeg var klar over, at det, at jeg behandler de bløde værdier omkring generationsskifte kan være en udfordring. Og det fik jeg bekræftet:

”Vi er ikke vant til at arbejde med så bløde værdier, hvor vi skal tænke på mennesker og knap så meget på tal. Det er ikke en teknisk virksomhed, men meget mere menneskelig. Og det er interessant at gå igennem processen med en virksomhed med et koncept, der er helt nyt for os. Vi anede ikke, at generationsskifte var ”én ting” på den måde. Men du har været god til at forklare det.”

Generationsskifte er en svær størrelse

For de studerende var konceptet generationsskifte en svær størrelse at definere – i hvert fald indtil vi satte os ned sammen:

”Før vi mødte dig, forstod vi ikke, hvad du lavede. Vi forstod ikke konceptet – det var ikke en advokat, revisor eller bankmand – hele forståelsen for at alle tallene var væk. Det skulle vi lige lære at forholde os til.”

De fortæller videre:

”Dit produkt blev efter første møde meget mere åbenlyst; at du formår at gøre det klart efter ét møde er en kæmpe kompetence, som skaber stor værdi. Vores fokus er heller ikke at lave om på slutproduktet, men at se på, hvordan vi får kunden nemmere derhen og skaber merværdi.”

Flere relevante forslag til fremtiden

Selv kan jeg tilføje, at de virkelig har åbnet mine øjne for både de lavthængende frugter og potentialer i strategien både nu og på sigt.

Samarbejdet har boostet min motivation. Både at opleve dem arbejde med Nøglebundtet i deres modeller, og selv folde konceptet ud på nye måder. Det har været inspirerende, og jeg håber at gå videre med flere af deres gode idéer – følg med her på bloggen og på LinkedIn.